دانشگاه صنعتی اصفهان
نوشته شده توسط : پاسخدون

دانشگاه صنعتی اصفهان

تاریخچه

 

ساخت دانشگاه صنعتی اصفهان تو سال ۱۳۵۳ شروع شد. این دانشگاه هم مثل دانشگاه صنعتی شریف قرار بود که الگویی شبیه دانشگاه MIT داشته باشه بخاطر همین شاه برای ساخت این دانشگاه از آمریکایی ها کمک گرفت. تیم آمریکایی که برای ساخت این دانشگاه جمع شد واقعا از افراد خبره این کار بودن. یه نمونه اش آقای گوردون براون از مدیران اصلی دانشگاه MIT بود. خلاصه این دانشگاه بعد از سه سال ساخته شد و کار خودشو با جذب ۸۰۰ دانشجو شروع کرد. قبل از انقلاب این دانشگاه رو با اسم دانشگاه صنعتی آریامهر اصفهان میشناختن. همونطور که به دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی آریامهر تهران میگفتن. اما بعد از انقلاب این دانشگاه با همین اسمی که الان میشناسیمش معرفی شد.

 

زمینه فعالیت

 

دانشگاه صنعتی اصفهان همونطور که از اسمش مشخصه ارتباط نزدیکی با صنعت داره. میدونم که خیلی از دانشگاه ها این اسم رو دنبال خودشون یدک میکشن اما در واقع ارتباطشون با صنعت رو صرفا در حد بازدیدهای علمی به محیط های کارخانجات نگه داشتن ( تازه اگه همینم باشه ) اما دانشگاه صنعتی اصفهان به مدد اساتید بزرگی که در حوزه صنعت فعالیت های خوبی دارن، تونسته شرایط خوبی رو برای دانشجوهاش توی محیط های کاری و آشنایی اون ها با صنعت ایجاد بکنه.

ما معمولا توی مقالاتی که مینویسیم از دانشکده های برتر هر دانشگاه صحبت میکنیم اما واقعا چنین امکانی برای معرفی این دانشگاه نداریم. دلیلش این نیست که دانشکده های خوبی نداره بلکه برعکس تمام دانشکده های این دانشگاه به عقیده ما دارن مثل هم و تو یک سطح خوب عمل میکنن.

یه شاخصه بزرگ این دانشگاه تمایل مدیرانش به ایجاد همکاری با سایر سازمان ها و مراکز آموزشیه. این همکاری ها هم داخلی و هم خارجیه. از جذب دانشجو ها حتی از کشور های آفریقایی بگیرین تا ایجاد همکاری های علمی بین این دانشگاه و بقیه دانشگاه های داخلی و تبادل دانشجو.

 

رتبه بندی

 

مطابق نظر پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) این دانشگاه رتبه چهارم تولید علم رو بین دانشگاه های کشور به خودش اختصاص داده. تو همین گزارش اینجوری گفته شده که این دانشگاه بار ۶٫۵۵ درصد تولید علم کشور رو داره به دوش میکشه.

 

حرف آخر

 

امکانات رفاهی و آموزشی که توی این دانشگاه برای دانشجویان فراهم شده در حدیه که هر دانشجویی رو به وجد میاره. امکاناتی مثل پژوهشکده برق و کامپیوتر میتونه برای خیلی از دانشجو های رشته های مرتبط جذاب باشه. یا مجموعه های ورزشی که توی دانشگاه هست میتونه فضای عالی رو برای دانشجوهایی که اهل ورزش هستند فراهم کنه. مخصوصا استخر این دانشگاه که نمیشه دانشجو این دانشگاه باشی و از این استخر تعریف نکنی.

اما به جز این نوع از امکانات حضور در مجامع بزرگ علمی جهان و چاپ مقالات در بهترین نشریات علمی جهان از ویژگی های بارز این دانشگاه به حساب میاد. یه نکته هم باید درنظر بگیرید و اون میزان سیاسی بودن فضای دانشگاهه. به طور کلی دانشگاه باید شرایط حضور دانشجویان رو تو مجامع و مباحث سیاسی فراهم کنه تا هر کسی بتونه آزادانه به بیان نظر خودش بپردازه. متاسفانه بعضی از دانشگاه ها بطور عمد یا غیر عمد این فضا را از دانشجویان میگیرند. اما این فضا توی دانشگاه صنعتی اصفهان داغه داغه. طرفداران جناح های مختلف سیاسی تو این دانشگاه مشغول تحصیلند و با هم سر یه کلاس درس میخونن. خود همین علاوه بر تربیت علمی موجب تربیت روحی و تقویت تعاملات اجتماعی میشه.

 دانشگاه صنعتی اصفهان توسط پاسخدون





:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 مرداد 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: